Siapa aku dihatimu? Edisi Hati Terluka



“Ya aku baru sedar bahawa bukan aku yang pertama & bukan juga yg terakhir. Omputih cakap, not the first nor the last. Nampak tak ketidakwujudan ‘posisi istimewa’ buat aku dalam hidup dia. Jelas dan sungguh jelas. Kenapa baru skrg aku perasan. Kenapa? kenapa?

Sampai bila keadaan harus menekan dan meruntun begini. Aku tahu kau tak sanggup tapi kau sampai hati. Sampai hati kau buat aku begini. Kau kenal aku beberapa tahun yang lalu. Bukan setakat beberapa tapi bebeberapa. Soalannya sekarang apa yang kau tak faham tentang kemahuanku? Berkali kali dan bertubi tubi aku melemparkan kata-kata tanpa kekesatan dan kesesatan pada kau. Bila kau terlupa juga terleka aku sanggup mengulanginya dan terus mengulanginya sampai kau faham. Aku akui, tiada satu yang kau tak mampu buat..Cuma satu yang kau tak lepas lepas. Mengingati.

Even Laut China Selatan itu begitu luas dan cukup dalam untuk memisahkan kita, namun keberadaan flight tak pernah menewaskan semangatku untuk terus bertahan dari kejauhan. Keteguhan itu perlu. Sedang aku didepan mata pun kau masih tak pernah bunuh semut. Apatah lagi pabila aku di perantauan. Tiada cctv, tiada spyware, tiada policeintip, tiada malware detect, tiada virus scanner, tiada segalanya yang membolehkan aku mendapat notification tentang perilaku sepenuh masa kau. Tapi, satu yang kau sering terlupa. Cepat atau lambat, aku pasti tahu apa yang kau buat samada dengan notis atau tanpa sengaja. Beware bukan lagi perkataan yang kau takutkan. Yalah, kau kan pelupa.

See, bukan jarak yg menjauhkan kita tapi sajian dan citarasa. Kau sakitkan? Aku susah hati. Tapi kau pandai jaga diri jadi aku harus mempertahankan keegoan tegarku. Biarlah. Sakit pun still bole on9 jugakk. Itu cara kau layan aku. Aku hanya mencuba copy paste the way you treat me. Biarlah keegoan itu seiring dengan kewarasan: I used to write and say this long time ago. Supaya kau tahu, ego yang aku pamirkan ini masih berada dalam lingkungan rasa kemanusiaanku.

Bila aku akan kecapi kebahagiaan abadi didunia fana ni? Penat aku tunggu saat2 tu. Yeah, I never forget ‘bout the moment someone quote me: Menangis didunia tersenyum di akhirat and vice versa. Tapi layakkah aku tersenyum diakhirat?

Benar kata Samsons:Perbedaan dan Tak bisa memiliki. Conclude it yourself.TQ -__-"


TBC --

No comments:

Post a Comment