Jangan Bersedih


Wahai hati,
Maafkan aku sekali lagi.
Aku telah membangkitkanmu setelah perintahku melenakanmu.
Lalu engkau membuka mata melihat indahnya waktu yang tercipta
Harapanmu kepada dunia agar ia tidak lagi mengkhianati.
Namun hati,
Aku bersalah padamu sekali lagi
Engkau telah terjatuh terhempas di daratan
Engkau telah retak terkaku di biarkan
Dan aku hanya merelakan..
Maafkan aku..
Bertahanlah dulu wahai hati..
Anggap ini ujian Ilahi
Walaupun rupamu tak seindah mereka
Walaupun tubuhmu tak secantik mana
Namun bagiku engkaulah yang paling sempurna
Tiada mereka merasakan sakitnya derita
Cuma engkau yang terus mara
Meredah onak-onak luka
Sanggup ditancap duri-duri sengsara
Bertahanlah engkau untuk sementara

Engkau hati yang banyak berjasa
Jangan biarkan aku melarut hidup didalam kelam
Jangan biarkan aku ragu dan ringkih dengan kasih Tuhan Penyayang
Jangan biarkan aku hanyut lagi dalam arus penderitaan
Wahai hati,
Bertahanlah sementara punya waktu..
Bukankah Dia tidak pernah membiarkanmu?

La Tahzan ya qalbi--
Tuhan itu tidak pernah salah..

Aufa Muaz

No comments:

Post a Comment